5 tips om tot rust te komen

5 tips om tot rust te komen

Sommige mensen vinden het zelfs tijdens de vakantie erg moeilijk om echt tot rust te komen. Ze blijven maar redderen en regelen. En dat is jammer want rust is een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Niet alleen slaap maar ook tijd om te ontspannen, misschien te mediteren of om lekker een boek te lezen of tijd te besteden aan een hobby. Door het drukke leven dat we allemaal leiden, hebben veel mensen het gevoel geen tijd te hebben om tot rust te komen. Er is altijd wel iets dat nog gedaan moet worden. Speciaal voor hen hebben we 5 tips om tot rust te komen. 
 

Tip 1: Maak een lijstje van 5 dingen die u ontspanning bieden

Niet iedereen heeft duidelijk voor ogen wat ‘rust’ betekent. Natuurlijk kan het betekenen dat u een dutje doet maar misschien komt u veel meer tot rust door op de bank een boek te lezen, een leuke film te kijken, te breien of schilderen, te wandelen, te tuinieren of zelfs schoon te maken. Door bewust na te denken over wat uw lijf en/of hoofd nodig heeft om tot rust te komen, kunt u bewuster kiezen om deze activiteiten onderdeel te maken van uw routine.
 

Tip 2: Geef uzelf toestemming om te rusten

Als een vriend, vriendin of geliefd familielid aan u zou vertellen dat ze het gevoel hebben altijd maar door te moeten en nooit te kunnen ontspannen, zou u hen misschien het advies geven om beter voor zichzelf te zorgen en tijd te nemen om uit te rusten. Dit advies vinden we gek genoeg vaak zelf het moeilijkst om op te volgen. Tip 1 is daarom: geef jezelf toestemming om te stoppen. Om even de verplichtingen en verantwoordelijkheden los te laten en te investeren in uw eigen gezondheid door rust te nemen. Voel u daarover niet schuldig of bezwaard.
 

Tip 3: Plan actief rust in

Wanneer u de agenda openslaat ziet u vast allerlei afspraken. Auto naar de garage, zoon naar de tandarts, naar het tuincentrum met oma, enzovoort. Afspraken waar u van plan bent zich aan te houden want het staat in de agenda. Stel nu dat u voor aankomende zaterdagmiddag in de agenda zet: 15.00 tot 17.00 uur - boek lezen. Dan is die tijd dus geblokkeerd voor andere afspraken. Grote kans dat u dan ook daadwerkelijk dat boek eindelijk gaat lezen.
 

Tip 4:  Zet uw telefoon en andere communicatiedragers even uit

Hoewel we in een tijd leven waarin 24/7 bereikbaar zijn behoorlijk normaal is, bent u niemand verplicht om altijd maar bereikbaar te zijn. Wanneer u dus een moment pakt om te rusten (op de manier die bij u past), zorg er dan voor dat de rest van de wereld even geen mogelijkheid heeft u daar weer uit te halen met allerlei vragen, verzoeken en goedbedoelde berichten. Leg dus uw telefoon even op een plek waar u hem niet kunt zien of horen en zet de laptop of computer uit.
 

Tip 5: Juist op drukke dagen meer rust

Er zijn dagen dat u misschien denkt: ‘Vandaag heb ik echt geen tijd om rustig aan te doen. Er moet zoveel gebeuren!’ Maar juist die dagen zijn de dagen waarop u extra aandacht moet besteden aan korte rustmomenten. Dat helpt u om die dagen door te komen zonder dat u hier stress van ervaart of ‘s avonds volkomen uitgeput bent. Als u weet dat er een drukke dag aankomt, ga dan de avond ervoor iets eerder naar bed en zorg dat u dingen die uitgesteld kunnen worden even verzet naar een andere dag. Probeer op de drukke dag zelf zeker drie momenten te pakken waarop u zeker een kwartier even tijd pakt om bewust ‘stil te staan’. Doe in die 15 minuten een mindfulness- of yoga-oefening of ga een klein ommetje maken. Gewoon even ontspannen zitten en gedachteloos staren is ook prima.

Professionals die u kunnen helpen

De sociale kaart wijst inwoners en professionals de weg naar organisaties, activiteiten, hulp en initiatieven op en rondom Ameland

Organisaties

Landelijke regelingen

Regelhulp is een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft.

Regelingen