10 tips om fit te blijven

10 tips om fit te blijven

Zelfs als u in die zogenaamde 'herfst van uw leven' bent, wil dat niet zeggen dat u niet fit en gezond de zomer door wilt komen. Daarom hierbij 10 (overwegend makkelijke) tips die u helpen om fit te blijven.

Tip 1

Drink elke dag minimaal 1,5 liter water of thee zonder suiker. Aangezien het goed functioneren van onze organen en andere vitale processen afhangt van voldoende water, is dat een belangrijk onderdeel van onze gezondheid.

Tip 2

Eet regelmatig en gevarieerd. Wist u dat mensen die dagelijks ontbijten vaak ouder worden dan mensen die dat niet doen. Sla deze belangrijke maaltijd dus niet over. Zorg dat u alle belangrijke voedingsstoffen die u nodig hebt binnenkrijgt door dagelijks weer iets anders te eten. De basis hierbij moet zijn: groenten, fruit, zaden en peulvruchten. Kruiden en specerijen kunnen uw gezondheid ook bevorderen. 

Tip 3

Zet elke dag minimaal 5000 stappen. Ook op hogere leeftijd is dit voor iedereen die goed ter been is haalbaar. Vaak haalt u die 5000 stappen al met een loopje naar de supermarkt en een avondwandelingetje.

Tip 4

Sta elk uur op en blijf dan een paar minuten in beweging voor u weer gaat zitten. Teveel en te lang zitten is slecht voor de bloedsomloop en de gewrichten. Door regelmatig op te staan en te bewegen blijft u een stuk soepeler.

Tip 5

Pak de fiets. Heeft u toch wat moeite met lopen, zoek dan een alternatief en stap op de fiets. Die activiteit is minder belastend voor de voeten, enkels en rug, maar helpt wel uw hart fit te houden en uw spieren soepel en sterk te houden. 

Tip 6

Stop, als het even kan, met roken en drinken. Zowel sigaretten als alcohol zijn echt een flinke aanslag op uw conditie en dus op hoe fit u zich voelt. Door hiermee te stoppen zult u direct merken dat u meer uithoudingsvermogen krijgt en u zich een stuk fitter en frisser voelt.

Tip 7

Eet minder dierlijke producten. Ons darmstelsel is niet ingericht op het dagelijks consumeren van vlees en andere dierlijke producten. Het kost het lichaam veel energie om deze te verwerken. Af en toe dus even geen vlees of zuivel geeft uw darmen rust en laat meer energie over voor andere activiteiten dan voedsel verteren.

Tip 8

Blijf doelen en ambities najagen. Wanneer u denkt dat u het beste deel van uw leven al achter de rug heeft, blijft er weinig over om uw best voor te doen. Door elke dag plannen te maken en steeds nieuwe dingen te doen en ontdekken, heeft u automatisch de motivatie om fit en in beweging te blijven.

Tip 9

Investeer in vriendschappen. Vrienden zijn hun gewicht in goud waard. Met vrienden kunt u leuke dingen doen, een luisterend oor vinden en lachen. Allemaal dingen die u fit en gezond houden.

Tip 10

Zorg voor voldoende rust en slaap. Goed als het is om lekker actief te blijven, moet het lichaam ook de tijd krijgen om een beetje bij te komen. Probeer daarom regelmatig rustmomenten in uw dagelijkse routine in te plannen en een regelmatig slaappatroon vast te houden.

Professionals die u kunnen helpen

De sociale kaart wijst inwoners en professionals de weg naar organisaties, activiteiten, hulp en initiatieven op en rondom Ameland

Organisaties

Landelijke regelingen

Regelhulp is een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft.

Regelingen